
Supervision
Følgende er skrevet til dig, som arbejder med mennesker, måske er du sundhedsfagligt uddannet, og ønsker at forebygge belastning i arbejdet med mennesker.
Jeg vil i artiklen komme ind på, hvorfor det kan være relevant at få supervision når man arbejder med mennesker og hvordan jeg arbejder som supervisor
Supervision er at passe på dig selv
Hvad er supervision og hvorfor kan det være godt at få supervision når du arbejder med mennesker?
Supervision kan beskrives som det rum der bærer den professionelle når arbejdet med mennesker er komplekst, krævende eller uklart. Det er altså et sted hvor du kan få hjælp og støtte til det, som du oplever er svært i arbejdet med mennesker.
De fleste som arbejder med mennesker oplever ind imellem at det kan være hårdt at blive ved med at vise omsorg og medmenneskelighed. Måske genkender du at dit arbejde slider på dit overskud så du ikke har overskud til det du gerne vil i fritiden?
Måske er arbejdet på den ene side dybt meningsfuldt og samtidig belastende?
Hvis du over tid bærer mange historier med dig hjem, føler rammen er presset, tiden er knap eller du tvivler på, hvad der er det rigtige at gøre
kan du opleve tegn på belastning. Denne form for belastning kaldes akkumuleret belastning, fordi det ikke er én episode, som presser dig, men mange forskellige ting, som over en længere periode langsomt gør, at du bliver belastet eller omsorgstræt. Hvis du tilmed over længere tid har vænnet dig til at "sådan er det bare" kan det været svært at sætte ord på eller vide at det faktisk kan være anderledes, at der er hjælp at hente.
I Danmark har vi ikke tradition for, at tilbyde sundhedsprofessionelle eller andre faggrupper som arbejder med mennesker at gå til supervision. Det ønsker jeg at ændre på. Det har for længe været en selvfølge at man kan "holde til arbejdet".
Jeg tror at meget belastning og mange sygemeldinger kan forebygges, hvis vi får hjælp til det som er svært i professionelle relationer inden at vi for alvor er belastede og supervision kan være én af løsningerne.
Hvordan ved jeg om jeg er belastet?
Belastning kan komme til udtryk ved en række følelsesmæssige, kognitive, kropslige eller relationelle tegn.
Følelsesmæssige tegn
-
Du bliver hurtigere berørt, overvældet eller følelsesmæssigt flad
-
Irritabilitet, tristhed eller en indre uro, der er svær at ryste af
-
Selvkritik og tvivl på egen faglighed: “Gør jeg nok – eller det rigtige?”
Kognitive tegn
-
Tankemylder og svært ved at give slip på klienter/sager efter endt arbejdsdag
-
Grublerier over samtaler, beslutninger eller grænser
-
Koncentrationsbesvær eller mental træthed
-
Sort-hvid tænkning eller oplevelse af fastlåshed
Kropslige tegn
-
Træthed, også selvom du hviler
-
Spændinger i nakke, skuldre, kæbe eller mave
-
Uro i kroppen eller omvendt en følelse af at være “afkoblet”
-
Hovedpine, søvnproblemer eller ændret appetit
Relationelle tegn
-
Tendens til overinvolvering – eller tilbagetrækning
-
Svært ved at holde faglige grænser
-
Mindre glæde og nysgerrighed i arbejdet
-
Oplevelse af at gentage de samme mønstre uden at komme videre
Hvis du kan genkende dig selv i noget af ovenstående, kan det være at supervision kan hjælpe dig. I supervision får du mulighed for at give plads til det som er svært, reflektere over det, og opleve at du vokser som fagperson når du får støtte til det som er svært.
Hvordan arbejder jeg som supervisor?
Når du kommer til supervision hos mig aftaler vi, hvad du ønsker hjælp til og hvilken tidsramme vi har (fx 5 x 1 times samtaler).
Jeg vil med udgangspunkt i konkrete cases fra din hverdag undersøge og være nysgerrig på hvad du oplever er svært, fastlåst eller uklart.
Jeg lægger vægt på et trygt og respektfuldt rum, hvor refleksion, tvivl og faglig udvikling kan gå hånd i hånd.
Mit fokus vil være på at styrke din dømmekraft, forankring og bæredygtighed i arbejdet. Jeg ønsker nemlig at du skal blive langtidsholdbar i arbejdet med mennesker.
